E-shopy v poslední letech zažívají nejen v Česku velice dynamický a bouřlivý rozvoj a růst. Stačí vzpomenout na americký Amazon nebo čínskou Alibabu. V Česku je jedničkou Alza.cz. I podle intenzity reklamy v pražském metru se není čemu divit.
Dostupné finanční údaje jsou úchvatné. 20% růst tržeb a velice stabilní marže provozního zisku EBITDA kolem 5,5 %. EBITDA tak v roce 2018 dosáhla úrovně 1,4 miliardy korun. Jako e-shop má společnost minimální investiční výdaje, pouze kolem 100 milionů korun ročně. Klíčový ukazatel tvorby hodnoty pro akcionáře, volné cash flow (FCF), tak v loňském roce dosáhl úrovně 2 miliard korun. Velmi slušné číslo. Impresivní je rovněž rentabilita vlastního kapitálu, která se blíží 100 % (podíl čistého zisku na vlastním kapitálu). K tomu nulová zadluženost. Ne, nesnažím se přehánět.
Jaká může být hodnota této společnosti? Pokud bychom použili tradiční metodu poměrových ukazatelů, tj. P/E (poměr ceny akcie k čistému zisku) a EV/EBITDA (poměr hodnoty firmy k provoznímu zisku EBITDA), s hodnotou poměrových ukazatelů na nadstandardních úrovních 25 a 15násobku, vzhledem k mimořádnému růstu a silně kladnému cash flow dospějeme k odhadu hodnoty společnosti někde kolem 23 miliard korun, tedy přesně na úrovni bájné jedné miliardy dolarů. Alza.cz je tak pravděpodobně novým českým jednorožcem neboli unicornem.
Zatím je evidentně Alza.cz schopna financovat růst z vlastních zdrojů, resp. z vygenerovaného cash flow. Pomáhá jí k tomu také zanedbatelná úroveň čistého pracovního kapitálu, resp. vysoké úrovně obchodních závazků vůči svým dodavatelů. Na vstup na pražskou burzu (IPO) to tak prozatím bohužel pro české investory nevypadá. Třeba se ale situace v příštích letech změní. Změnu by mohla například přinést nějaká velká akvizice a potřeba navýšit vlastní zdroje jako způsob akvizičního financování.
Mld. Kč |
2016 |
2017 |
2018 |
Tržby |
17,4 |
21,0 |
24,9 |
Dynamika tržeb |
|
21 % |
19 % |
Provozní zisk EBITDA |
0,9 |
1,1 |
1,4 |
Dynamika provozního zisku EBITDA |
|
25 % |
24 % |
Marže provozního zisku EBITDA |
5,3 % |
5,5 % |
5,7 % |
Odpisy |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
Provozní zisk EBIT |
0,9 |
1,1 |
1,3 |
Čistý zisk |
0,6 |
0,8 |
1,0 |
Provozní cash flow |
0,8 |
0,5 |
2,1 |
Investiční výdaje (CAPEX) |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
Volné cash flow (FCF) |
0,7 |
0,4 |
2,0 |
Hotovost |
0,3 |
0,3 |
1,2 |
Vlastní kapitál |
0,7 |
0,9 |
1,0 |
Finanční dluh |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Čistý dluh |
-0,7 |
-0,9 |
-1,0 |
Rentabilita vlastního kapitálu ROE |
92 % |
94 % |
95 % |
|
|
|
|
Cílové P/E |
|
|
25 |
Valuace netto |
|
|
24,2 |
|
|
|
|
Cílová EV/EBITDA |
|
|
15 |
Valuace brutto |
|
|
21,3 |
Valuace netto |
|
|
22,3 |
Zdroj: Alza.cz, Conseq
Michal Stupavský
investiční stratég skupiny CONSEQ