Dluhopisy vs. akcie: Nadějné vyhlídky?

    Dluhopisy byly vždy vnímány jako ostrov bezpečí během bouří na akciových trzích. Výrazně pomohly zmírnit bolest investorů během velkých finančních krizí počínaje divokými 70. léty minulého století, přes prasknutí internetové bubliny v roce 2000, hypoteční krizi let 2008–2009 a naposledy krátkého, ale bolestivého medvědího trhu v březnu 2020. Toto vnímání dostalo zásadní trhliny v roce 2022. Tento rok se zapsal do dějin jako ten, kdy padaly jak akcie, tak dluhopisy. Situace, dlouho nevídaná, začala současným výprodejem jak státních, tak i korporátních dluhopisů ze začátku roku poté, co americká centrální banka (FED) začala v boji s inflací prudce utahovat měnovou politiku. Nejširší globální dluhopisový index Bloomberg Global Aggregate Bond si připsal nelichotivý výsledek v podobě -16 %.

    Dluhopisy vs. akcie: Nadějné vyhlídky?

    Nadcházející rok však na dluhopisovém poli nabízí výrazně lepší vyhlídky. Dluhopisová složka by měla být mnohem méně korelovaná s akciovými trhy a tím pádem i přinášet ochranný benefit v podobě diverzifikace. Utahování měnových politik světových centrálních bank ještě sice není u konce, ale výnosy dluhopisů již ušly notný kus cesty vzhůru a jejich nákup je tak za současných podmínek atraktivnější než před rokem.

    Akciové trhy jsou, i přes značnou korekci v roce uplynulém, v prostředí rostoucích úrokových sazeb značně náchylné k poklesům. Pohled do historie uplynulých sedmdesáti let ukazuje, že akciové trhy nikdy nenalezly své dno během období, kdy americká centrální banka zvedala úrokové sazby. To je stále velmi pravděpodobné a trh počítá se zvýšením sazeb ze současného 4,25–4,5 % až o 0,5 b. b. během příštích zasedání. Na akciových trzích se tedy nenachází dostatečná prémie, která by kompenzovala zvýšené riziko a volatilitu, jež budou přítomny minimálně v nejbližších kvartálech. Otázkou už tedy zůstává jen to, na kolik je výše uvedené už obsaženo v cenách akcií. I zde platí poučka, že akciové trhy dosahují svého dna o něco dříve než ekonomika jako celek.


    Jan Kucharčík
    Relationship Manager

    Upozornění k publikovaným článkům ›