Výsledková sezona za 2. čtvrtletí letošního roku je opravdu výjimečná. Analytici totiž očekávají, že výsledky firem, měřeno ziskem na akcii, budou v průměru o neuvěřitelných 65 procent vyšší než v předchozím roce. Něco nevídaného od hypoteční krize z roku 2009, kdy začalo docházet k oživení. Standardní zvýšení zisku na akcii je ročně dlouhodobě mezi třemi až pěti procenty. Chceme touto optikou po firmách, aby dokázaly nemožné? Nikoli.
Důvodem je, že základna je velmi nízká – stejně tak jako základna pro letošní čísla o inflaci (meziroční růst převyšuje pět procent, což je daleko nad cílem Fedu) nebo vykazované růsty ceny ropy (ta se podívala ještě loni v březnu do záporného teritoria, když už ji ani nebylo kde skladovat). Viníkem je samozřejmě pandemie. Přesto je očekávaný růst nakonec i o 8,3 procenta vyšší, než jaké byly zisky v polovině roku 2019. To už samozřejmě ukazuje na velmi pěknou kondici firem zařazených v indexu S&P 500, na nichž se tato očekávání tvoří. Jen to dokázat.
Zatím to vypadá slibně poté, co z celkem 500 firem reportovala své výsledky už bezmála polovina. A nyní se podržte – růst jejich zisků není meziročně "jen" 65 procent, ale reálně zatím 86 procent. Ukazuje se, že firmy vycházely pro své odhady z velmi konzervativních modelů a analytici jim uvěřili. Nakonec ovšem došlo k rychlejšímu oživení, než kdokoli čekal. Zatím rekordní je průměrný růst tržeb, který za poslední rok vykazuje nárůst o 21 procent, což je číslo doposud nevídané. V průměru skoro devět z deseti firem tak dokázalo konsenzuální odhad na úrovni zisku překonat.
Aktuální výsledkové sezoně odpovídá také ocenění akciových titulů, panamerický index hlásá každý druhý den historická maxima. Za prázdninového objemu obchodování se asi žádný velký poprask nečeká, přesto je na pořadu dne zpochybňovat udržitelnost aktuálního optimismu. Mnohé ukazatele nám doslova vyskakují z grafu a nestačíme upravovat osu Y.
Z těch firem, jež nedokázaly držet krok, jmenujme například General Motors. Ani zvýšený výhled, ani návrat do ziskovosti ho nezachránil od poklesu, protože nenaplnil odhady na úrovni zisku. Odhad byl nastaven příliš vysoko i u online giganta Amazon.
Stále jsou to však ojedinělá jména, která pravděpodobně zapadnou v objemu optimistických zpráv. Co přesně by mohlo na podzim způsobit naprosto odlišný vývoj? Významnější problém mohou představovat očekávání na další kvartály. Sice už nebudou tak strmě rostoucí, bavíme se nyní zhruba o 25 procentech meziročního nárůstu zisků ve 3. čtvrtletí a 18 procentech ve čtvrtém kvartálu, ale budou se srovnávat s mnohem vyšší základnou. Pro americké firmy to představuje mnohem větší "challenge", jež ukáže, jak šikovně dokázaly promítnout strmé nárůsty vstupů – komodit, energií, ale i personálních nákladů – do ceny výstupu. V inflačním prostředí je výzvou udržet si marži, kterou firmy musejí efektivně přenést na spotřebitele. A jak dlouho budeme schopni akceptovat zdražování, záleží jen na nás.
Tomáš Kálal
Ředitel investičního bankovnictví
Zdroj: magazín Euro