Tomáš Kálal: Stihli vám dovézt všechny dárky včas?

    Musím konstatovat, že mně všechny vánoční dárky včas nedoručili. Ale ani jsem to nečekal. Logistika bude obrovským tématem také v právě započatém roce 2022. Tématem, jež je poměrně velkou hrozbou nejen pro doručování dárků, ale především pro celou světovou ekonomiku a připravuje podhoubí pro globálního strašáka – inflaci. Jakkoli obdivuji celý systém a každého jednotlivého řidiče, který leckdy zachraňuje život jako zdravotníci, vidím úzké hrdlo, které nemusí v roce 2022 stačit.

    Tomáš Kálal: Stihli vám dovézt všechny dárky včas?

    Zřetelně se o tomto problému dozvěděli všichni loni v březnu. Kapitán lodi Ever Given, plující pod vlajkou Panamy, si nejdříve při čekání na průplav Suezem vykreslil v moři obrazec pánského přirození. Pak dostal povolení k průplavu, jen trošku fouklo, a svou 400metrovou lodí zašpuntoval na šest dní tento velevýznamný logistický uzel, jímž prochází dvanáct procent světového obchodu. Vůbec ale nejde o jednu loď, kterou už v Číně opravili a která si v prosinci vesele proplula Suezem bez nehody. V době psaní tohoto textu loď kotvila v britském Felixstowe a chystala se dále vyplout do Hamburku.

    Nejde ani o náklad Ever Given, který ve stovkách kontejnerů obsahoval mimo jiné díly na kola Specialized a pro další značky, kterých je dodneška velký nedostatek. Není to ani o dalších zhruba 400 lodích, jež kvůli tomuto „špuntu“ pár dní zkrátka kroužily v moři bez cíle nebo byly nuceny se vydat mnohem delšími trasami. Šestidenní uzavírka byla vyčíslena na deset miliard amerických dolarů. Celková ztráta je však podle mého nevyčíslitelná a nedoženeme ji ani v roce 2022. Nehoda se totiž stala v nejméně vhodný okamžik, kdy se po pandemii začali znovu rozjíždět spotřebitelé za nákupy a na dovolené. A další trhlinu si zkrátka světová ekonomika a logistika nemohla dovolit.

    Problémem dnešní logistiky je, že sice máme sofistikovaný IT systém schopný řešit miliony operací za vteřinu a optimalizovat toky zboží, ale námořníci v lodích plují omezenou rychlostí, řidiči kamionů stojí v zácpě na hranici nebo řidič DPD zoufale pobíhá administrativní budovou a hledá tu správnou recepci. Velkou brzdou je nakonec i spotřebitel, leckdy třeba zrovna v izolaci s covidem-19, na poslední chvíli mění místo dodání nebo mu zkrátka jen velmi dlouho trvá, než si pro balík přijde. K tomu všemu právě v logistice začínají chybět lidé a šíří se varianta omicron, která komplikuje životy jak dodavatelům, tak odběratelům.

    A to vše si v období, kdy začíná bujet inflace, nemůžeme dovolit. Problémy v dodávkách jsou podle mě jednou z velkých hrozeb pro globální ekonomiku a jsou hrozbou, kterou rok 2022 nevyřeší bezbolestně. Na jedné straně chybí zaměstnanci, kteří si navíc říkají o stále vyšší mzdy, a rostou hrozby spojené s novou variantou covidu-19. Tím pádem vznikají další bariéry v přepravě. Statistiky mluví zhruba o pětinovém poklesu počtu britských řidičů, ale třeba i singapurských námořníků. Na druhé straně existuje obrovská poptávka, která je ochotná zaplatit více, protože ji koronavirus skoro na rok utlumil. Výsledkem rovnice je a bude vyšší inflace. Inflace, o níž centrální banky tak nerady hovoří.

    Ale ať první Closing Bell v novém roce nekončí negativně. Inflace samozřejmě přináší také pozitiva. Vzniká tlak na růst úrokových sazeb. Češi si po téměř dvaceti letech užijí tříprocentních výnosů na spořicích účtech. Navíc pokud máte dvacetiletou fixaci hypotéky, z růstu sazeb si těžkou hlavu dělat určitě nemusíte. Přeji úspěšný a klidný vstup do nového roku všem.


    Tomáš Kálal
    Ředitel Investment Banking

    Zdroj: Týdeník Euro

     

    Upozornění k publikovaným článkům ›

    Na našich webových stránkách využíváme soubory cookies. Cookies používáme pro zajištění správné funkčnosti stránek, analýzu návštěvnosti a personalizaci obsahu a reklamy. Informace o používání cookies najdete v našich Zásadách používání webových stránek a cookie, kde můžete i později upravit nastavení svých souhlasů. Souhlasíte s používáním cookies?
    Více informací a nastavení preferencí